Jak można wykorzystać masło orzechowe w kuchni?

Masło orzechowe to dodatek, którym można wzbogacić naprawdę bardzo wiele dań! Jego oryginalny smak sprawia, że świetnie pasuje zarówno do dań słodkich, jak i wytrawnych. Choć jeszcze kilka lat temu było uważane za specjał Amerykanów, dzisiaj na dobre wkroczyło również na nasze półki sklepowe. Lubisz masło orzechowe? W dzisiejszym artykule przedstawiamy jadłospis na cały dzień z dodatkiem tego przysmaku i pokażemy, jak wpływa ono na organizm.

jak można wykorzystać masło orzechowe w kuchni

Śniadanie z masłem orzechowym

owsianka z masłem orzechowym
owsianka z masłem orzechowym

Chyba każdy z nas słyszał choć raz, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Jest w tym wiele prawdy – ma nam przecież dodać energii na kilka następnych godzin spędzonych w pracy czy szkole. Ważne, by pierwszy posiłek był lekki, ale również sycący. Warto także sięgnąć po coś ciepłego i pożywnego. Bardzo dobrym pomysłem na śniadanie z masłem orzechowym będzie więc po prostu owsianka. Prosty, szybki, a co najważniejsze smaczny przepis na to danie, to oczywiście płatki owsiane, przygotowane na bazie mleka, np. roślinnego (owsiane, sojowe, migdałowe) lub wody z dodatkiem ulubionych składników, takich jak właśnie masło migdałowe, banan, rodzynki, płatki kokosowe, jagody goji czy nasiona chia. Dodatkowe składniki warto dodawać jeszcze w trakcie gotowania owsianki, by wszystkie smaki połączyły się ze sobą, tworząc przepyszne śniadanie pełne wartości odżywczych.

Dodając masło orzechowe do posiłków, zyskujemy danie bogate w białko, co powinno ucieszyć przede wszystkim osoby aktywne fizycznie, jak również wegetarian i wegan, którzy nie dostarczają go organizmowi poprzez spożywanie produktów mięsnych. Dlaczego masło orzechowe w diecie jest tak ważne? Dostarcza bowiem organizmowi wielu witamin, takich jak witaminy z grupy B, witaminę A oraz E. Zawiera także mnóstwo magnezu, potasu oraz kwasu foliowego. Te składniki mają wpływ na pamięć, koncentrację, prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego nerwowego, a także poprawę nastroju. Warto więc sięgać po masło orzechowe w szczególności o poranku, kiedy mamy przed sobą jeszcze cały dzień i chcemy, by minął nam produktywnie.

Przekąski z masłem orzechowym

wafle ryżowe z masłem orzechowym
wafle ryżowe z masłem orzechowym

W ciągu dnia dobrze jest również pamiętać o zdrowej przekąsce. Ponieważ zbilansowana dieta powinna zawierać pięć posiłków, warto mieć zawsze ze sobą coś małego, co będzie można przegryźć pomiędzy śniadaniem a obiadem. Wśród przepisów na bazie masła orzechowego znajdziemy mnóstwo przekąsek, które można zabrać ze sobą do szkoły czy pracy. Najprostszą, a zarazem lekką przekąską będą wafle ryżowe z dodatkiem masła orzechowego. Same w sobie są dosyć mdłe, ale już uzupełnione o ten delikatnie słony smak masła, będą idealne. W zależności od preferencji, do takich „kanapek” możemy dodać również trochę domowej roboty dżemu lub pokrojone w plasterki owoce, np. banany lub jabłka. Taka przekąska to dobry pomysł na zaspokojenie małego głodu w ciągu dnia. Już dwa takie wafle dadzą nam uczucie sytości.

Jakie masło orzechowe będzie najlepsze na przekąskę? Wszystko zależy od tego, na co mamy ochotę. Ważne, by wybierać produkty, które w składzie mają jedynie orzechy – bez dodatku cukru czy konserwantów. Inne smarowidła najlepiej omijać szerokim łukiem, ponieważ nie są zdrowe dla naszego organizmu. Bardzo dobrą opcją na przekąskę będzie więc masło z orzechów arachidowych, a także masło z orzechów laskowych, masło pistacjowe oraz masło migdałowe. Każde z nich dobrze komponuje się ze smakiem owoców.

Obiad z masłem orzechowym

Zupa orzechowa z mlekiem kokosowym
zupa orzechowa

W przypadku obiadu z masłem orzechowym mamy naprawdę ogromne pole do popisu – zarówno na dania mięsne, jak i roślinne. Wśród naszych przepisów dostępny jest na przykład pomysł na zupę orzechową z mlekiem kokosowym, która idealnie sprawdzi się dla osób na diecie wegetariańskiej i wegańskiej, ponieważ przygotowywana jest na bazie bulionu warzywnego. Dzięki zawartości masła orzechowego dostarcza organizmowi potrzebnych wartości odżywczych. Zawiera ono bowiem istotne źródło białka roślinnego, które jest lekkostrawne. Oprócz tego przygotowaliśmy także sposób na piersi z kurczaka w ostrym syczuańskim sosie z masłem orzechowym. To pomysł na pyszny, sycący i rozgrzewający obiad, idealny na jesienno-zimowe dni. Masło orzechowe komponuje się idealnie z pikantnymi składnikami. W tym przypadku stanowi ono podstawę dla ostrego sosu, który będzie znakomitym dodatkiem do kurczaka.

Jak widać, masło z orzechów lub masło solone (z dodatkiem soli himalajskiej) może być podstawowym składnikiem przepisów fit. To wybór dla osób, które chcą żyć zdrowo i dbać o swoją dietę na co dzień. Ponadto najnowsze badania wskazują, że obecność masła orzechowego w jadłospisie jest nie tylko bardzo pozytywna dla funkcjonowania naszego organizmu, ale może się także przyczynić do utraty zbędnych kilogramów. Oczywiście najlepsze efekty uzyskamy dołączając do tego regularną aktywność fizyczną. Wtedy rezultaty naszej diety będą widoczne bardzo szybko.

Deser z masłem orzechowym

ciasteczka z masłem orzechowym
ciasteczka z masłem orzechowym

Czas na deser, czyli ulubiony posiłek wielu z nas! Niestety, często nasze ulubione smakołyki zawierają duże ilości cukru. Warto więc znaleźć dla nich alternatywę. Najlepsze będą słodycze przygotowywane w domowym zaciszu. Podstawowym składnikiem wielu pysznych, a co najważniejsze zdrowych deserów jest oczywiście masło orzechowe. Włączając je do swojej diety możemy w prosty sposób zaspokoić codzienne zachcianki na niezdrowe słodycze. Możemy na przykład przygotować pyszne, trzyskładnikowe ciasteczka. Do tego przepisu będziemy potrzebować tylko masła z orzechów, jajka oraz cukru (np. ksylitolu lub erytrytolu). Warto dodać do nich masło orzechowe crunchy, które sprawi, że będą bardziej chrupiące. Z takimi produktami nie dostarczamy organizmowi pustych kalorii, lecz same zdrowe składniki, które nie wpłyną negatywnie na naszą sylwetkę. Wręcz przeciwnie – ten pełnowartościowy posiłek świetnie sprawdzi się w roli fit deseru.

Masło orzechowe na kolację

naleśniki z masłem orzechowym
naleśniki z masłem orzechowym

Masło orzechowe na kolację? Czy wieczorem również można sięgnąć po ten pyszny dodatek? To pytanie zadaje sobie wiele osób, które przechodzą na dietę. Choć mogłoby się wydawać, że ze względu na swoją kaloryczność może być ciężkostrawne, wcale tak nie jest. Jak wcześniej wspominaliśmy, masło orzechowe zawiera lekkostrawne tłuszcze roślinne, dlatego też możemy je z powodzeniem dodawać również do swojej kolacji. Oczywiście powinniśmy zadbać o umiar, jak we wszystkim, ponieważ masło orzechowe zawiera stosunkowo wysoką ilość tłuszczów, dlatego łyżka tego dodatku będzie w zupełności wystarczająca. Warto spożywać je rozważnie, gdyż każdy nadmiar kaloryczny prowadzi do nadprodukcji tkanki tłuszczowej, co przekłada się na dodatkowe kilogramy.

No właśnie, co zatem najlepiej zjeść na kolację, by nie czuć się ociężałym? Dobrą opcją będą na pewno naleśniki na bazie mąki ryżowej z dodatkiem masła pistacjowego i ulubionych owoców. To proste danie dostarcza odpowiedniej dawki tłuszczu, białka, jak i węglowodanów, co czyni je pełnowartościową kolacją. Jedzenie rozsądnych ilości masła orzechowego ma bardzo korzystny wpływ na zbilansowaną dietę. Dlaczego? Znajdziemy w nim bowiem wiele zdrowych składników, jak kwas oleinowy, czyli jednonienasycony łuszcz, który obecny jest chociażby w oliwie z oliwek. Oprócz niego masło z orzechów zawiera kwasy tłuszczowe z grupy omega-6, które wpływają na odporność, prawidłową pracę układu nerwowego, pokarmowego, serca oraz nerek.