Wiórki kokosowe – właściwości, kalorie, wartości odżywcze

Wiórki kokosowe - właściwości, kalorie, wartości odżywcze - BLOG Maslove

Suszony i starty miąższ kokosa to popularny przysmak i dodatek do deserów. Wiórki kokosowe są nie tylko smaczne, ale także zdrowe. Zwłaszcza te suszone bezpośrednio na słońcu. Poznaj właściwości, kalorie, wartości odżywcze i inne informacje na temat wiórków z orzecha kokosowego.

Jednym z ulubionych przysmaków wszystkich smakoszy są wiórki kokosowe. Wykorzystuje się je jako dodatek do lodów, ciast, ciasteczek, a także dań kuchni azjatyckiej. Wiórki produkuje się z miąższu kokosa. Najpierw kokos zostaje poddany suszeniu, a dopiero później ściera się i rozdrabnia jego miąższ. Główne obszary produkcji wiórków to Indonezja, Filipiny, Indie, Sri Lanka, a także Meksyk. Dowiedzmy się, czy rzeczywiście są tak zdrowe i pożywne, jak o nich mówią.

Wiórki kokosowe właściwości

Witamy C, E i te z grupy B to najcenniejsze składniki wiórków. Wpływają na naszą odporność i zdrowy wygląd skóry. Ponadto przyczyniają się do regulowania układu nerwowego. Kokos i jego miąższ to także doskonałe źródło potasu i magnezu. Zawiera także inne minerały jak wapń, cynk, fosfor i sód. Dzięki temu mogą stanowić codzienne uzupełnienie niedoborów tych pierwiastków, wpływając na mocne kości i zęby.

Wiórki kokosowe właściwości, kalorie, wartości odżywcze

Warto także wspomnieć, że wiórki z orzecha kokosowego są źródłem kwasów nasyconych, jednak pochodzenia roślinnego. Co to oznacza? Że nasz organizm trawi je inaczej niż tłuszcze zwierzęce. Przede wszystkim jesteśmy w stanie spalić je dużo szybciej i efektywniej. Zamiast odkładać się w postaci komórek tłuszczowych, przetwarzane są głównie na energię oraz podkręcają codzienny metabolizm. Ponadto zawarty w wiórkach błonnik wspomaga trawienie. Dzięki temu kokos jest orzechem cenionym przez osoby będący na diecie odchudzającej bądź diecie ketogenicznej.

Wiórki kokosowe kcal

W przypadku tego przysmaku z kokosa często pada pytanie o wartość kaloryczną. Czy wiórki kokosowe są kaloryczne? Zasadniczo tak. Porcja 100g wiórków kokosowych ma ok. 592 kcal. Natomiast jedna łyżka stołowa wiórków o wadze 6 g to ok. 36 kcal, czyli nie tak wiele. Jedząc jedną czy dwie łyżki wiórków koksowych dziennie, przy zachowaniu ogólnie zbilansowanej diety, na pewnie nie przytyjemy.

Jak zrobić wiórki kokosowe

Jeśli zastanawiasz się jak zrobić wiórki kokosowe domowym sposobem, to mamy dobrą wiadomość – nie jest to trudne do wykonania. Wystarczy jeden dojrzały kokos, jednak należy upewnić się, że jest świeży. Można go zważyć w dłoniach, aby sprawdzić czy jest dostatecznie ciężki. Solidna waga kokosa wskazuje na dużą ilość miąższu w środku. Ponadto dobrze jest, jeśli usłyszymy dźwięk przelewającej się wody w środku. To także świadczy o świeżości tego orzecha. Następnie musisz wydobyć kokos ze skorupy, a w tym celu dobrze jest go ostukać tłuczkiem lub młotkiem wzdłuż linii aż pęknie. Następnie wydrąż cały miąższ i zetrzyj go na zwykłej tarce kuchennej.

Wiórki kokosowe w maśle orzechowym

Dobrym pomysłem za zdrową i pożywną przekąskę jest masło orzechowe z kokosem. Np. połączenie pasty z orzechów nerkowca ze świeżymi wiórkami kokosa będzie solidną porcją witamin, minerałów i zdrowego roślinnego tłuszczu. Łyżkę takiego masła można dodać do naleśnika lub zmiksować z mlekiem, aby stworzyć zdrowy i pyszny shake mleczny. Smacznego!