Orzeszki ziemne czyli fistaszki lub orzechy arachidowe. Jak zacząć zdrowe odżywianie?

Orzeszki ziemne to, tuż obok włoskich czy laskowych, orzechy po które najczęściej sięgamy. To dobrze, bo fistaszki to źródło wielu witamin i białka! Orzechy ziemne mogą być naszym pierwszym krokiem w stronę zdrowego żywienia. Jeśli jesteś fanem fistaszków – ten wpis jest dla Ciebie!

Orzeszki ziemne czyli fistaszki lub orzechy arachidowe. Jak zacząć zdrowe odżywianie?
Orzeszki ziemne

Orzeszki ziemne – wartości odżywcze

Orzeszki ziemne, fistaszki, orzechy arachidowe – to określenia rośliny, która prawidłowo nazywa się orzacha podziemna. Co może być zaskakujące, roślina ta pochodzi z rodziny bobowatych i należy tak naprawdę do roślin strączkowych. Orzechy ziemne, podobnie jak inne strączki (np. fasola) posiadają przede wszystkim dużo białka, bo aż 26g/100g.

Warto pamiętać, że fistaszki są cennym źródłem witaminy B3, czyli niacyny, mającej wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka. Niacyna pomaga regulować poziom cholesterolu i ma korzystny wpływ na stan skóry czy włosów. Ze wszystkich orzechów to właśnie fistaszki posiadają jej najwięcej – bo 12mg na 100g, a to stanowi prawie 85% dziennego zapotrzebowania na witaminę B3 u dorosłych! Są także bogate w kwas foliowy, witaminę E, potas, fosfor i wiele innych cennych witamin i minerałów.

Orzechy arachidowe są świetnym składnikiem dla osób aktywnych – po orzeszki ziemne w postaci masła arachidowego chętnie sięgają m.in. sportowcy, ponieważ zawarta w nich arginina odpowiada za przyrost masy mięśniowej.

Masło orzechowe arachidowe extra zmielone 400g
Masło arachidowe 100% Extra Zmielone

Ile kalorii mają fistaszki?

Orzeszki ziemne są dość kaloryczne, bo każde 100g fistaszków to 581 kcal. Nie powinniśmy się jednak tym tak bardzo przejmować, ponieważ zawierają wiele cennych wartości odżywczych. Poza tym są bardzo sycące, więc raczej nie będziemy mieć po ich zjedzeniu ochoty na podjadanie.

Wartość energetyczna i odżywcza orzechów ziemnych (na 100g)

  • kalorie – 581
  • białko – 26 g
  • węglowodany – 12 g
  • tłuszcz – 46 g
  • błonnik – 8,5 g

Nie musimy jeść samych orzechów. Choć fistaszki są bardzo smaczne same w sobie, możemy wykorzystywać je na wiele sposobów! Orzechowy smak potraw uzyskamy włączając do nich zdrowe masło orzechowe wysokiej jakości. Pamiętajmy jednak, ze najlepsze masło to to zawierające 100% orzechów – bez dodatku soli, cukru, czy szkodliwego oleju palmowego!

Czy orzechy arachidowe są zdrowe?

To pytanie często zadają osoby, które martwią się o kaloryczność fistaszków. Jednak nie ma się czego obawiać – orzeszki ziemne są bardzo zdrowe i warto włączyć je do naszej codziennej diety.

Spring Rolls w sosie orzechowym
Spring rolls z masłem orzechowym

Oczywiście, fistaszki możemy potraktować jako przekąskę w ciągu dnia – dołączyć je do porcji owoców na drugie śniadanie lub zjeść po jednym z treningów. Ale dobrze też jest włączyć je do pełnego posiłku i sięgnąć po przepisy kulinarne z wykorzystaniem orzechów arachidowych. Wśród propozycji na naszej stronie znajdziecie sprawdzone przepisy na aromatyczny satay z indyka czy spring rolls! Pycha!