Masło orzechowe w diecie ketogenicznej

Osoby stosujące dietę ketogeniczną liczą na dobre i trwałe efekty oraz zachowanie energii potrzebnej do codziennego funkcjonowania. W diecie wysokotłuszczowej i niskowęglowodanowej, jaką jest dieta ketogenna, ważne jest jednak aby tłuszcze były zróżnicowane. Dlatego idealnym uzupełnieniem jadłospisu będzie naturalne masło orzechowe.

Masło orzechowe w diecie ketogenicznej

Dieta ketogeniczna – co to?

Dieta ketogeniczna (inaczej ketogenna lub potocznie dieta keto) to dieta wysokotłuszczowa, w której większość energii dostarczanej organizmowi pochodzi z tłuszczów. Podczas jej stosowania mocno ogranicza się podaż węglowodanów i białka. W fit jadłospisie tłuszcz może stanowić nawet 80-90% kalorii, podczas gdy węglowodany i białko zaledwie 10-20%. Pod ścisłą kontrolą lekarza i dietetyka stosuje się ją u dzieci chorujących na padaczkę i niektóre choroby metaboliczne. Coraz częściej jednak występuje także jako dieta odchudzająca i dieta dla sportowców.

Dieta ketogeniczna – jak zacząć?

Pierwsze kroki na diecie ketogenicznej mogą być trudne – nie da się tego ukryć. Weryfikowanie, które produkty są odpowiednie, a które należy wykluczyć ze swojego jadłospisu, często przysparza wielu problemów. Dotyczy to w szczególności osób, dla których jest to pierwsza taka dieta w życiu.

Otóż w diecie ketogenicznej chodzi o to, by zminimalizować spożywanie produktów zawierających dużą ilość węglowodanów, zadbać o odpowiednią podaż białka, a także wprowadzić do codziennego menu jak najwięcej produktów bogatych w tłuszcze. Najlepiej, by były to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które mają najlepszy wpływ na zdrowie. Oczywiście wszystko to w granicach swojego zapotrzebowania kalorycznego. Nie jest tak, że odtąd będąc na keto można jeść nieograniczoną ilość produktów wysokotłuszczowych. Co więcej, jeśli dieta ketogeniczna ma prowadzić do redukcji wagi, konieczne będzie również ograniczenie spożywanych kalorii.

Ketoza i odchudzanie

Stosowanie diety ketogenicznej jako odchudzającej polega na skłonieniu organizmu do spalania tłuszczów zamiast węglowodanów. Organizm pozbawiony możliwości czerpania energii z węglowodanów zaczyna szukać innego źródła kalorii. Konkretnie zaczyna żywić się tzw. ciałami ketonowymi (inaczej: ketonami), które powstają w procesie rozpadu tłuszczów. Zaliczamy do nich kwas acetooctowy, kwas β-hydroksymasłowy i aceton. Efektywne spalanie produktów metabolizmu tłuszczów nazywamy ketozą. Aby wejść w stan ketozy co najmniej 65% kalorii w diecie powinno pochodzić właśnie z tłuszczów (to minimum przy tej diecie).

Dieta ketogeniczna – co jeść?

Wbrew pozorom na diecie ketogenicznej można bardzo dobrze zjeść i przy tym nasycić się na długie godziny. Warto przy tym jednak zadbać, by jadłospis był jak najbardziej różnorodny oraz dostarczał potrzebnych składników odżywczych. W diecie keto jednym z podstawowych produktów są oczywiście orzechy bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. W codziennym menu osób będących na keto mogą, a nawet powinny pojawić się więc orzechy ziemne, migdały, orzechy makadamia czy pekany. Warto także zwrócić uwagę na znakomite właściwości nerkowców, które przy okazji dostarczają organizmowi potas, magnez, fosfor oraz cynk. Bardzo pożądanymi składnikami diety ketogenicznej są też różnego rodzaju oleje czy oliwy (np. olej lniany, oliwa z oliwek, olej z awokado), jak również oczywiście boczek, jaja czy tłuste ryby (np. makrela, łosoś, tuńczyk, pstrąg) oraz awokado czy nasiona chia.

W tym miejscu pojawia się także pytanie dotyczące tego, czy na diecie keto można używać różnego rodzaju słodzideł, takich jak miód, syrop klonowy czy cukier brązowy. Otóż najlepiej byłoby te produkty wykluczyć, gdyż dostarczają one organizmowi dużo węglowodanów. Jednak wiadomo, że niekiedy jest to wręcz niemożliwe, stąd też w diecie keto dozwolone są niewielkie ilości tych makroskładników.

Dieta ketogeniczna – ile węglowodanów?

Skoro podjęliśmy już temat węglowodanów, wspomnijmy o nich nieco więcej. Otóż w diecie ketogenicznej makroskładniki powinny występować w odpowiednim stosunku do siebie. Około 70-80% kalorii w codziennym jadłospisie powinno pochodzić z tłuszczy, około 20-25% z białka, natomiast tylko około 5-10% z węglowodanów. W przypadku zapotrzebowania kalorycznego na poziomie 2000 kcal daje to 25 g węglowodanów. Warto jednak pamiętać, że te wartości będą różne dla każdej osoby na diecie keto. Warto więc wyliczyć sobie własne makro i samodzielnie (lub z pomocą specjalisty) ustalić, ile tłuszczy, białka i węglowodanów powinno znaleźć się w codziennym menu.

Naturalne masło orzechowe keto

Wiemy już, że jadłospis stworzony dla osób stosujących dietę ketogeniczną powinien zawierać zdrowe tłuszcze. Dlatego jednym z najlepszych produktów wysokotłuszczowych jest naturalne masło orzechowe. Warunkiem jest jednak to, że masło orzechowe w diecie keto musi być w 100% naturalne, niesłodzone, niesolone, o niskiej zawartości węglowodanów. Wśród past sporządzonych z różnego rodzaju orzechów najlepiej sięgnąć po masło z orzechów laskowych. Zawiera ono niecałe 8 g węglowodanów i aż 65,3 g tłuszczów w 100 g. Doskonałe będzie także masło pistacjowe jako dodatek do dań w diecie keto. Poprawnie zastosowana dieta ketogeniczna bogata w zdrowe tłuszcze powinna pozwolić na optymalny spadek masy ciała w tempie 1 kg na tydzień.

Z czym jeść masło orzechowe w diecie keto

Masło orzechowe w diecie ketogenicznej

Osoby stosujące dietę ketogeniczną często popełniają błąd polegający na bazowaniu tylko na tłuszczach zwierzęcych. Tymczasem dla ludzkiego organizmu najlepsze jest pozyskiwanie tłuszczów z różnych źródeł. Dobre tłuszcze obecne są nie tylko w mięsie. Zawierają je także ryby, oliwa z oliwek, olej lniany, pestki i nasiona oraz oczywiście orzechy. Z czym jeść pasty orzechowe w diecie keto? Znakomicie nadają się jako sos do potraw z mięsa i ryb, jako składnik vege shake’a proteinowego, a także jako dodatek do omleta.