Masło orzechowe w diecie ketogenicznej

Osoby stosujące dietę ketogeniczną liczą na dobre i trwałe efekty oraz zachowanie energii potrzebnej do codziennego funkcjonowania. W diecie wysokotłuszczowej i niskowęglowodanowej, jaką jest dieta ketogenna, ważne jest jednak aby tłuszcze były zróżnicowane. Dlatego idealnym uzupełnieniem jadłospisu będzie naturalne masło orzechowe.

Masło orzechowe w diecie ketogenicznej

Dieta ketogeniczna co to?

Dieta ketogeniczna (inaczej ketogenna lub potocznie dieta keto) to dieta wysokotłuszczowa, w której większość energii dostarczanej organizmowi pochodzi z tłuszczów. Podczas jej stosowania mocno ogranicza się podaż węglowodanów i białka. W fit jadłospisie tłuszcz może stanowić nawet 80-90% kalorii, podczas gdy węglowodany i białko zaledwie 10-20%. Pod ścisłą kontrolą lekarza i dietetyka stosuje się ją u dzieci chorujących na padaczkę i niektóre choroby metaboliczne. Coraz częściej jednak występuje także jako dieta odchudzająca i dieta dla sportowców.

Ketoza i odchudzanie

Stosowanie diety ketogenicznej jako odchudzającej polega na skłonieniu organizmu do spalania tłuszczów zamiast węglowodanów. Organizm pozbawiony możliwości czerpania energii z węglowodanów zaczyna szukać innego źródła kalorii. Konkretnie zaczyna żywić się tzw. ciałami ketonowymi (inaczej: ketonami), które powstają w procesie rozpadu tłuszczów. Zaliczamy do nich kwas acetooctowy, kwas β-hydroksymasłowy i aceton. Efektywne spalanie produktów metabolizmu tłuszczów nazywamy ketozą. Aby wejść w stan ketozy co najmniej 65% kalorii w diecie powinno pochodzić właśnie z tłuszczów (to minimum przy tej diecie).

Naturalne masło orzechowe keto

Masło Orzechowe Laskowe Prażone 100% zmielone
Masło laskowe

Wiemy już, że jadłospis stworzony dla osób stosujących dietę ketogeniczną powinien zawierać zdrowe tłuszcze. Dlatego jednym z najlepszych produktów wysokotłuszczowych jest naturalne masło orzechowe. Warunkiem jest jednak to, że masło orzechowe w diecie keto musi być w 100% naturalne, niesłodzone, niesolone, o niskiej zawartości węglowodanów. Wśród past sporządzonych z różnego rodzaju orzechów najlepiej sięgnąć po masło z orzechów laskowych. Zawiera ono niecałe 8 g węglowodanów i aż 65,3 g tłuszczów w 100 g. Doskonałe będzie także masło pistacjowe jako dodatek do dań w diecie keto. Poprawnie zastosowana dieta ketogeniczna bogata w zdrowe tłuszcze powinna pozwolić na optymalny spadek masy ciała w tempie 1 kg na tydzień.

Z czym jeść masło orzechowe w diecie keto

Masło orzechowe w diecie ketogenicznej

Osoby stosujące dietę ketogeniczną często popełniają błąd polegający na bazowaniu tylko na tłuszczach zwierzęcych. Tymczasem dla ludzkiego organizmu najlepsze jest pozyskiwanie tłuszczów z różnych źródeł. Dobre tłuszcze obecne są nie tylko w mięsie. Zawierają je także ryby, oliwa z oliwek, olej lniany, pestki i nasiona oraz oczywiście orzechy. Z czym jeść pasty orzechowe w diecie keto? Znakomicie nadają się jako sos do potraw z mięsa i ryb, jako składnik vege shake’a proteinowego, a także jako dodatek do omleta.