Dieta wege. Czy masło orzechowe jest wegańskie?

Rozpoczynając swoją przygodę z dietą wegetariańską lub wegańską, szukamy różnych ciekawych przepisów i alternatyw dla dotychczasowych posiłków. Wprowadzanie do swojego jadłospisu nowych smaków to interesujące doświadczenie. Ciecierzyca, soczewica, awokado, tofu czy masło orzechowe… No właśnie, ale czy to ostatnie na pewno jest wegańskie?

Dieta wege. Czy masło orzechowe jest wegańskie?

Masło orzechowe w diecie wegańskiej

By dieta wege była zdrowa i dobrze zbilansowana, należy zadbać o dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki składników odżywczych. Przede wszystkim musimy pamiętać o codziennej porcji białka, które możemy przyswoić, włączając do naszego jadłospisu orzechy. Nerkowce, migdały, orzechy arachidowe, laskowe czy pistacje to nie tylko pyszny, ale również bardzo zdrowy składnik diety. Choć zwykle jemy je w postaci nieprzetworzonej, można też śmiało spożywać je w formie masła orzechowego. Warto wybierać takie, które jest zrobione w 100% z orzechów, ponieważ to właśnie ono jest najzdrowsze, a co najważniejsze – w pełni wegańskie. Masło to świetny dodatek do omletów, musli, deserów, sałatek, ale nie tylko. Jest także doskonałym uzupełnieniem dań obiadowych, jednak o tym nieco później.

Masło orzechowe – dlaczego warto wprowadzić je do diety wegańskiej?

Masło orzechowe to moc składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Spożywając każdego dnia porcję masła, dostarczamy organizmowi m.in.:

  • Nienasycone tłuszcze – tzw. „zdrowe tłuszcze”, które są odpowiedzialne za spowalnianie procesów starzenia się skóry, a także zapobiegają miażdżycy i chorobom serca. Co więcej, zmniejszają skłonności do zakrzepów, usprawniają pracę mózgu, obniżają ciśnienie, działają przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie oraz obniżają poziom cholesterolu. Według najnowszych badań mogą mieć także działanie antynowotworowe.
  • Antyoksydanty – zapobiegają chorobom serca, jak również udarom, a oprócz tego regulują poziom cukru oraz przeciwdziałają cukrzycy.
  • Białko – jest niezbędne w każdej diecie, a w szczególności w diecie wegetarian, wegan oraz sportowców. Stanowi ono ok. 20% masy ciała człowieka, co czyni je najważniejszym składnikiem budowy organizmu ludzkiego.
  • Witaminę E – nazywana jest witaminą młodości, ponieważ chroni organizm przed wolnymi rodnikami i opóźnia procesy starzenia. Co więcej, świetnie wpływa na wzrok oraz zapobiega powstawaniu zakrzepów.
  • Błonnik – wpływa na prawidłowe trawienie, usprawnia perystaltykę jelit, obniża poziom glukozy, cholesterolu, a także trójglicerydów. Ponadto wspiera organizm w walce z otyłością, jak również wpływa pozytywnie na przemianę materii.
  • Tryptofan – poprawia koncentrację i usprawnia pracę mózgu. Z tego powodu masło orzechowe wege polecane jest nie tylko osobom na diecie roślinnej, ale także wszystkim tym, którzy są aktywni fizycznie oraz pracują umysłowo.

Danie wegańskie – pomysł na obiad

Przepisów na obiad vege z masłem orzechowym jest wiele, jednak bez wątpienia każdy z nas szuka szybkich, prostych i smacznych pomysłów na pełnowartościowy, ciepły posiłek. Przychodzimy więc z pomocą i świetnym rozwiązaniem na obiad w kilka minut. To warzywa w przyprawach korzennych z sosem z masła orzechowego (porcja dla dwóch osób).

Dieta wege. Czy masło orzechowe jest wegańskie?

Do przygotowania tego dania potrzebujemy:

  • marchewkę,
  • pietruszkę,
  • korzeń selera,
  • łyżeczkę startego imbiru,
  • ząbek czosnku,
  • łyżeczkę sosu sojowego,
  • łyżeczkę soku z cytryny lub limonki,
  • łyżkę oliwy,
  • przyprawy (kumin, kolendra, kurkuma, słodka papryka, ostra papryka, pieprz, sól).

Sos z masła orzechowego, czyli satay wykonujemy na bazie:

  • 3 łyżek masła orzechowego,
  • 150 ml mleka kokosowego,
  • łyżeczki soku z cytryny lub limonki,
  • łyżki sosu sojowego,
  • pół łyżeczki dowolnego cukru,
  • przypraw (kumin, kolendra, chili).

Przygotowanie dania jest naprawdę bardzo proste. Wystarczy obrać i pokroić warzywa, a następnie przełożyć je do miski i dodać imbir, czosnek, sos sojowy, sok z cytryny lub limonki, oliwę, przyprawy i wymieszać. W tym czasie piekarnik należy nagrzać do temperatury 220°C. Gdy osiągnie on wybraną temperaturę, warzywa należy przełożyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i piec do czasu, aż się zarumienią i będą miękkie (ok. 25 minut).

Teraz jest idealny czas na przygotowanie sosu do warzyw. Jedyne, co musimy zrobić, to umieścić wszystkie składniki w garnuszku i podgrzewać na małym ogniu, stale mieszając, aż mieszanka zrobi się jednolita i zacznie gęstnieć. Na koniec wystarczy przełożyć sos do małych pojemniczków i podać razem z warzywami. Smacznego!