Jakie są najzdrowsze rodzaje orzechów? Poznaj ich właściwości

Spis treści (kliknij aby szybko przejść):

  1. Jakie są rodzaje orzechów? Poznaj ich wartości odżywcze
  2. Orzechy – rodzaje i właściwości

Wszystkie rodzaje orzechów wyróżniają się wysoką zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz białka. Ponadto są źródłem wielu witamin oraz minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dowiedz się, jakie są najzdrowsze orzechy i dlaczego warto jeść je codziennie. Zapraszamy do lektury!

Jakie są rodzaje orzechów? Poznaj ich wartości odżywcze

Za najpopularniejsze, a zarazem najzdrowsze rodzaje orzechów uznaje się:

  • orzechy laskowe, które na 100 g zawierają: 628 kcal, 61 g tłuszczu, 17 g węglowodanów oraz 15 g białka,
  • orzechy arachidowe, które na 100 g zawierają: 567 kcal, 49 g tłuszczu, 16 g węglowodanów oraz 26 g białka,
  • orzechy włoskie, które na 100 g zawierają: 657 kcal, 60 g tłuszczu, 17 g węglowodanów oraz 16 g białka,
  • nerkowce, które na 100 g zawierają: 533 kcal, 44 g tłuszczu, 30 g węglowodanów oraz 18 g białka,
  • orzechy makadamia, które na 100 g zawierają: 718 kcal, 76 g tłuszczu, 14 g węglowodanów oraz 8 g białka,
  • migdały, które na 100 g zawierają: 572 kcal, 52 g tłuszczu, 20 g węglowodanów oraz 20 g białka,
  • pistacje, które na 100 g zawierają: 562 kcal, 45 g tłuszczu, 28 g węglowodanów oraz 20 g białka,
  • orzechy brazylijskie, które na 100 g zawierają: 659 kcal, 67 g tłuszczu, 12 g węglowodanów oraz 14 g białka,
  • orzechy pekan, które na 100 g zawierają: 690 kcal, 72 g tłuszczu, 14 g węglowodanów oraz 9 g białka.

Orzechy – rodzaje i właściwości

Zacznijmy od fistaszków, czyli najpopularniejszych orzechów na świecie. Otóż zawierają one najwięcej białka ze wszystkich orzechów, a oprócz tego dostarczają organizmowi bardzo duże ilości witaminy B3 (niacyny). Są także doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz potasu. Z kolei orzechy laskowe to prawdziwa skarbnica witaminy E, czyli witaminy młodości. Oprócz tego zawierają witaminy z grupy B, wapń, fosfor oraz potas. Jeśli chodzi o orzechy włoskie, jedne z najpopularniejszych orzechów w Polsce, zawierają one bardzo duże ilości omega-3. Już trzy orzechy pokrywają dzienne zapotrzebowanie na te kwasy tłuszczowe, stąd też są bardzo ważnym składnikiem w diecie wegetarian i wegan. Ponadto są bogate w L-argininę, która wpływa na rozszerzanie naczyń wieńcowych oraz wspierający odporność kwas elagowy.

Nerkowce są zaś bogate w witaminy A, D, E oraz K, a także witaminy z grupy B. Ponadto zawierają magnez, żelazo, potas, sód i fosfor, a także przeciwutleniacze. Z kolei orzechy makadamia zawierają najwięcej tłuszczu spośród wszystkich rodzajów orzechów. Co więcej, znajduje się w nich również dużo potasu, fosforu, jak również niacyny. Natomiast migdały to doskonałe źródło witaminy E – mają jej więcej niż niektóre warzywa. Zawierają także dużą ilość cynku. Warto dodać, że w 100 g migdałów znajduje się dwa razy więcej wapnia niż w mleku.

Jeśli chodzi o pistacje, zawierają niemal tyle samo żelaza, co żółtko jaja. Są także świetnym źródłem magnezu, fosforu i potasu. Oprócz tego są bogate w kwas foliowy i zawierają kwasy omega-3. Orzechy brazylijskie posiadają zaś wyższy poziom magnezu niż kasza gryczana, a już dwie zjedzone orzechy brazylijskie dziennie pokrywają dzienne zapotrzebowanie na selen. Orzechy pekan są natomiast źródłem przeciwutleniaczy, a także witaminy B1, magnezu, żelaza, cynku, manganu, selenu oraz miedzi.