Masło orzechowe a dieta bezglutenowa

Orzechy są bardzo zdrowym produktem spożywczym, bogatym w witaminy, białko, składniki mineralne oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Z tego powodu orzechy są zalecane jako niezbędny element diety u większości osób. Jednak osoby będące na diecie bezglutenowej są zmuszone do zrezygnowania z wielu powszechnie spożywanych produktów. Czy masło orzechowe jest dozwolone na diecie bezglutenowej? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, zapraszamy do lektury dalszej części artykułu.

Masło orzechowe a dieta bezglutenowa

Kto powinien stosować dietę bezglutenową?

Dieta bezglutenowa powinna być stosowana przez osoby nietolerujące glutenu. Przede wszystkim glutenu powinny unikać osoby chorę na celiakię. Jest to chorobą autoimmunologiczna, która polega na nieprawidłowej reakcji organizmu na białka glutenowe. Osoby, które również powinny ograniczać gluten to te, które mają alergię lub nadwrażliwość na białka glutenowe. W innych przypadkach rezygnacja z produktów zawierających gluten nie jest w pełni uzasadniona. Jednak istnieje wiele badań, które dowodzą, iż obecność białek glutenowych w diecie zdrowego człowieka może mu zaszkodzić. Najlepszym rozwiązaniem jest samodzielne odstawienie na miesiąc produktów zawierających gluten i sprawdzenie, czy czujemy się lepiej.

%
Masło orzechowe classic 555g
27
.00
25
.71

27,00  25,71 

- +
Do koszyka

%
Pasta orzechowa arachidowa crunchy 555g
29
.00
27
.62

29,00  27,62 

- +
Do koszyka

%
Masło orzechowe smooth gładkie 555g
27
.00
25
.71

27,00  25,71 

- +
Do koszyka

Jakie produkty są zakazane na diecie bezglutenowej?

Podstawą diety bezglutenowej jest unikanie trzech rodzajów zbóż – pszenicy, jęczmienia i żyta. Co oznacza, że bez obaw można jeść orzechy i na przykład masło orzechowe z nerkowców! W tym momencie wiele osób może stwierdzić, iż trzymanie się diety bezglutenowej nie jest aż tak trudne. Jednak bardzo dużo popularnych dań i produktów spożywczych zawiera te trzy rodzaje zbóż. Tak że osoby nietolerujące glutenu powinny ograniczyć spożywanie:

  • pieczywa
  • mąki na bazie zbożowej
  • makaronów na bazie zbożowej
  • kaszy manny, owsianej, kuskus oraz jęczmiennej
  • ciastek, herbatników, wafelków itd.
  • pierogów, pyz itd.
  • bułki tartej
  • kaw zbożowych
  • piwa
  • pizzy
  • serów z niebieską pleśnią i napojów mlecznych z słodem jęczmiennym

Osoby nietolerujące glutenu powinny również dokładnie sprawdzać skład wszystkich spożywanych produktów i ewentualnie poszukać ich bezglutenowych odpowiedników.

Czy masło orzechowe może być spożywane na diecie bezglutenowej?

Osoby, które nie mają ostrej alergii na gluten lub celiakii, mogą spokojnie spożywać zarówno surowe orzechy, jak i na przykład masło pistacjowe. Jednak osoby chore na celiakię lub posiadające poważną alergię, powinny poszukać bezglutenowych maseł orzechowych, produkowanych i przechowywanych bez możliwości zetknięcia się z glutenem. Jeżeli jednak nie ma stwierdzonej bardzo dużej nadwrażliwości, zdecydowanie do diety można włączyć bardzo smaczne i zdrowe masło orzechowe crunchy.