Pasta z orzechów laskowych – kalorie, wartości odżywcze, właściwości

Pasta z orzechów laskowych to jedna z wielu orzechowych propozycji, która jest świetnym uzupełnieniem zdrowej i zrównoważonej diety. Może być dodatkiem do dań obiadowych lub deserów – zawsze smakuje znakomicie, a to tego ma mnóstwo wartości odżywczych. Dowiedz się, jak pasta z orzechów laskowych wpływa na zdrowie.

Masło z orzechów laskowych prażonych

Wartości odżywcze pasty z orzechów laskowych – ile ma kcal?

Wybierając pastę z orzechów laskowych postaw na tę, która w składzie ma 100% orzechów. Żadne dodatki nie są potrzebne, by smarowidło dobrze smakowało czy miało odpowiednią konsystencję. Jeśli w składzie pasty zauważysz cukier, olej palmowy czy konserwanty – poszukaj innej. Smarowidła zrobione wyłącznie z orzechów są znacznie zdrowsze.

Jeśli chodzi o kaloryczność pasty z orzechów laskowych 100%, na 100 g takiego smarowidła przypada 709 kcal. Białko stanowi 14,9 g, tłuszcz – 65,3 g, węglowodany – 15,5 g, a błonnik – 9,2 g.

Choć orzechy laskowe to produkt wysokokaloryczny – nie należy go unikać nawet w diecie redukcyjnej. Są bardzo zdrowe i pełne cennych składników odżywczych. Już niewielka ilość pasty z orzechów laskowych zmniejsza uczucie głodu, dzięki czemu nie masz ochoty na niezdrowe przekąski. Natomiast zawarte w paście kwasy tłuszczowe uruchamiają procesy przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej.

Pasta z orzechów laskowych – właściwości

Wiewiórka z orzechami laskowymi

Pasta z orzechów laskowych to przede wszystkim cenne źródło witamin z grupy B, witaminy E, wapnia, potasu oraz fosforu. Co więcej, dostarcza organizmowi również kwas foliowy, selen oraz miedź. Regularne spożywanie pasty z orzechów laskowych może pozytywnie wpłynąć na obniżenie poziomu cholesterolu, gdyż jest ona źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Warto także wspomnieć, że witamina B6, którą znajdziesz w paście z orzechów laskowych odpowiada za produkcję serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Jej zadaniem jest utrzymanie dobrego samopoczucia. Ponadto orzechy laskowe pomagają zapobiegać chorobom sercowo-naczyniowych.

Pasta z orzechów laskowych – jaki ma IG (indeks glikemiczny)?

Pasta z orzechów laskowych ma bardzo niski indeks glikemiczny, dzięki czemu jest w pełni bezpieczna dla diabetyków. Mogą ją także spożywać osoby z zaburzeniami gospodarki glukozowo-insulinowej. Masło z orzechów laskowych ma IG na poziomie 15. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy unikają wysokiego indeksu glikemicznego.

Jak zrobić pastę z orzechów laskowych – przepis

Orzechy laskowe do masła laskowego

By przygotować pastę z orzechów laskowych potrzebujesz przede wszystkim wysokiej jakości surowców ze sprawdzonego źródła oraz dobrego blendera, który poradzi sobie z twardymi orzechami. Przed przystąpieniem do mielenia możesz także uprażyć albo upiec orzechy laskowe. Dzięki temu nabiorą wyrazistszego smaku. Podczas mielenia orzechów musisz uzbroić się w cierpliwość. By uzyskały one konsystencję gładkiej masy, musi upłynąć kilka dobrych minut. Gotowe smarowidło przełóż do słoiczka i przechowuj w chłodnym miejscu.

Do czego stosować pastę z orzechów laskowych?

Pasta z orzechów laskowych ma naprawdę bogate zastosowanie. Przede wszystkim warto spróbować jej solo – jest naprawdę pyszna! Oprócz tego stanowi doskonały dodatek do naleśników, babeczek, ciast, ciasteczek, a nawet koktajli. Jest także świetnym uzupełnieniem owsianki. Na jej bazie można przygotować również sos do sałatki czy marynatę do mięsa. Jednym z dań, którego po prostu musisz spróbować jest krem z topinamburu z pastą z orzechów laskowych. To prawdziwa gratka dla wszystkich wegetarian i wegan, ale nie tylko. Ta pyszna alternatywa dla klasycznych zup z pewnością posmakuje każdemu.