Pasta migdałowa – kalorie, właściwości, wartości odżywcze

Pyszna pasta przyrządzona z migdałów to jeden z wariantów past orzechowych, które spożywają osoby lubiące zdrowe i smaczne dodatki do potraw. Jeśli faktycznie zależy Wam na zdrowej paście z migdałów, wybierajcie tylko tę w 100% naturalną, zawierającą wyłącznie migdały, bez dodatku soli, cukru i oleju palmowego.

Migdały to odmiana orzechów, które otrzymuje się dzięki uprawie drzew migdałowych (migdałowców). Do odpowiedniego wzrostu potrzebują one dużo słońca, dlatego uprawia się je w głównie w ciepłym i łagodnym klimacie. Obecnie największymi eksporterami tych orzechów są Hiszpania, Grecja, Sycylia, a także Stany Zjednoczone. Ich właściwościami zachwycano się już w starożytności. Obecnie migdały wykorzystuje się szeroko w branży spożywczej, a także kosmetycznej. Wszystko dzięki bogatej zawartości cennych składników odżywczych, a także oleju o właściwościach pielęgnacyjnych.

Pasta migdałowa – kalorie

Migdały do masła migdałowego

Kaloryczność pasty z migdałów plasuje się mniej więcej w połowie skali dla wszystkich past orzechowych. Zatem ile kcal ma pasta z migdałów? A ile kcal migdały? W 100g posiadają ok. 572 kalorie, zatem łyżka stołowa pasty o wadze 10g ma około 57 kalorii. Wysoka kaloryczność tego przysmaku sprawia, że zaleca się spożywanie jej w małych ilościach, natomiast dość często. Na przykład jedną łyżkę dziennie, przykładowo jako dodatek smakowy do różnych potraw. Częste ich spożywanie pozwala przyswoić cenne składniki odżywcze, których migdały posiadają wiele.

Pasta migdałowa – właściwości

Masło migdałowe 100%, czyli w pełni naturalne i bez dodatków ma świetne właściwości prozdrowotne dla człowieka. Badania potwierdzają, że regularnie spożywane migdały obniżają ciśnienie krwi i poprawiają krążenie, a tym samym stanowią element profilaktyki chorób serca i miażdżycy. Ponadto orzechy te pomagają zapobiegać cukrzycy, ponieważ redukują nadciśnienie i mają niski indeks glikemiczny. Wato też widzieć, że pasta z migdałów zawiera fenyloalaninę należącą do grupy aminokwasów. Te zaś elementy poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego.

Pasta migdałowa – wartości odżywcze

zupa migdałowa wigilijna z Kresów

Jakie wartości odżywcze ma pasta z migdałów? Przykładowo Maslove Pieczone Migdały zawiera bardo dużo białka – aż 42g w 200-gramowym opakowaniu. Ponadto jest tu solidna dawka nienasyconych kwasów tłuszczowych, magnezu, potasu, niacyny oraz antyoksydantów. Migdały zawierają też witaminę B2, witaminę E zwaną witaminą młodości oraz błonnik (12,5 g błonnika na 100g produktu). Ponadto w migdałach znajdują się wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz sole mineralne, takie jak miedź i mangan, które poprawiają koncentrację.

Pasta migdałowa – zastosowanie

Jak wspomnieliśmy pasta z migdałów ma dużo białka. Z tego powodu poleca się ją włączyć do jadłospisu przy konkretnych dietach. Takich jak np. dieta białkowa, dieta keto czy wegetariańska. Migdały to także świetne uzupełnienie zdrowej, codziennej diety dzieci i dorosłych, ponieważ są naturalnym źródłem magnezu i żelaza oraz wpływają korzystnie na układ odpornościowy.

Pasta migdałowa – indeks glikemiczny

A jak wygląda indeks glikemiczny w przypadku migdałów i przyrządzonej z nich pasty 100%? Tu mamy dobrą wiadomość dla osób unikających wysokiego IG. Migdały mają zdecydowanie bardzo niski indeks glikemiczny IG=15. Z tego powodu mogą być spożywane w rozsądnych ilościach przez osoby cierpiące na cukrzycę.

Pasta migdałowa – przepis. Jak zrobić pastę migdałową?

Naturalna pasta z migdałów to smarowidło przygotowane ze zmielonych na drobno migdałów. Samodzielne przygotowanie takiej pasty w domu nie jest trudne, lecz problemem może być dostęp do sprawdzonych surowców. Do przyrządzenia pasty potrzebujemy migdałów łuskanych, które możemy przed zmieleniem uprażyć bądź upiec. Ten proces wydobędzie z nich pełnię aromatu. Najzdrowsza pasta z migdałów powinna być niesolona, a jej jedyny składnik to po prostu migdały. Po przyrządzeniu opakowanie z pastą należy włożyć do lodówki i zjeść najlepiej w ciągu miesiąca.

Masło z pieczonych migdałów

Pasta migdałowa – do czego dodawać?

Pasta z pieczonych migdałów to doskonały dodatek do kanapek, ciast, deserów i różnego rodzaju przekąsek. Świetnie komponuje się z naleśnikami, dlatego warto przyrządzać z jej udziałem pyszne pożywne śniadania. Smarowidło z migdałów pasuje zarówno do słodkich, jak i wytrawnych dań oraz posiłków kuchni orientalnej. Pyszna jest także pasta migdałowa do chleba, jako roślinny zamiennik zwykłego masła.