Orzechy nerkowca – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie

Orzechy nerkowca to owoce nanercza zachodniego, czyli drzewa, które przez lata było wykorzystywane jedynie do pozyskiwania drewna. Dopiero w poprzednim stuleciu odkryto, że jego owoce są jadalne, a przy okazji również bardzo smaczne i zdrowe. Poznaj właściwości orzechów nerkowca i dowiedz się, jak wykorzystać je w kuchni!

Orzechy nerkowca – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie

Orzechy nerkowca – właściwości i wpływ na organizm

Orzech nerkowca ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Już garść orzechów dziennie wystarczy, by uzupełnić zapotrzebowanie organizmu na witaminy i minerały. Przede wszystkim jest to doskonałe źródło witaminy B6, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz odpornościowego, poprawia metabolizm, pamięć i koncentrację, dodaje energii, redukuje stres, a także wspiera prawidłową produkcję czerwonych krwinek.

To jeszcze nie wszystko, ponieważ orzechy nerkowca dostarczają organizmowi również potasu i magnezu (wspomaganie pracy układu nerwowego), fosforu (utrzymanie zdrowych kości i zębów) oraz cynku (wpływ na jakość włosów, skóry i paznokci, wsparcie odporności, pozytywne działanie na wzrok, utrzymanie prawidłowego poziomu testosteronu). Orzech nerkowca to również wartościowy składnik diety osób borykających się z nadciśnieniem. Zapobiega podnoszeniu się poziomu trójglicerydów i cholesterolu, dba o kondycję naczyń krwionośnych, obniża ciśnienie tętnicze, chroni przed zawałem, a także dba o prawidłową krzepliwość krwi.

Orzechy nerkowca – wartości odżywcze

Tabela wartości odżywczych dla 100 g orzechów nerkowca przedstawia się następująco:

  • Wartość energetyczna – 614 kcal
  • Białko – 19,8 g
  • Tłuszcz – 50,5 g
  • Węglowodany – 21,1 g (w tym cukry proste – ok. 4,5 g)
  • Błonnik – 4,6 g

Jak widać, orzechy nerkowca są cennym źródłem białka i zdrowych tłuszczy, dzięki czemu dodają energii, szybko redukują uczucie głodu, a przede wszystkim – dostarczają organizmowi cennych składników. Co więcej, podnoszą poziom serotoniny, która zmniejsza łaknienie, dlatego sprzyjają odchudzaniu. Nerkowiec jest także bogaty w witaminy, a przede wszystkim w niacynę, witaminę E, witaminę C, tiaminę, ryboflawinę, witaminę B6, kwas foliowy oraz witaminę K. Ponadto zawiera mnóstwo cennych minerałów. Oprócz wspomnianych wcześniej, warto wymienić również wapń, żelazo oraz sód. Orzechy nerkowca to także wartościowe źródło nasyconych, jednonasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Orzechy nerkowca – zastosowanie w kuchni

mało z nerkowców i kokosa

Orzechy nerkowca są nie tylko zdrowe, ale również bardzo smaczne. Stanowią wyśmienity dodatek zarówno do dań słodkich, jak i wytrawnych. Co więcej, można z nich przygotować pyszne masło orzechowe. W naszym sklepie internetowym znajdziesz na przykład masło z nerkowców i kokosa, które jest idealną przekąską do szkoły czy pracy, a także świetnym uzupełnieniem deserów oraz śniadań. Mogą je z powodzeniem jeść zarówno dorośli, jak i dzieci. Z chęcią sięgają po nie wegetarianie i weganie. Masło z nerkowców jest lubiane również przez cukrzyków, ponieważ pobudza proces wchłaniania glukozy. To także ciekawe uzupełnienie diety sportowców i wszystkich tych, którzy dbają o zdrowy i zróżnicowany jadłospis.

Jak wspominaliśmy, nerkowiec pasuje także do dań wytrawnych. W Azji jest to jeden z głównych składników bardzo wielu posiłków. Bazuje na nim zarówno kuchnia chińska, japońska, jak i tajska czy wietnamska. To m.in. obowiązkowy element pysznego, a zarazem zdrowego curry wegetariańskiego.