Orzechy makadamia – pochodzenie, właściwości, skład

Orzechy makadamia pochodzenie wlasciwosci sklad

Spis treści (kliknij aby szybko przejść):

  1. Orzechy makadamia – gdzie rosną?
  2. Orzechy makadamia – właściwości
  3. Orzechy makadamia – skład
  4. Orzechy makadamia – kalorie
  5. Orzechy makadamia – wartości odżywcze

Orzechy makadamia z roku na rok zyskują coraz większą popularność, a to wszystko za sprawią ich znakomitego wpływu na zdrowie. Mają świetne właściwości prozdrowotne. Co więcej – są po prostu pyszne! Wykorzystuje się je do produkcji maseł orzechowych, a także do wytwarzania oleju, który stosowany jest m.in. do produkcji kosmetyków. Chcesz dowiedzieć się więcej o orzechach makadamia? Zapraszamy do lektury!

Orzechy makadamia – gdzie rosną?

Orzechy makadamia są owocem drzewa makadamia z rodziny srebrnikowatych. Znanych jest dziewięć gatunków tych orzechów. Naturalnie występują w Australii, na Nowej Kaledonii oraz na Sulawesi. Ponadto uprawia się je w Afryce Południowej oraz na Hawajach. Drzewa makadamia zostały odkryte w 1857 roku w Australii przez botanika Waltera Hilla. Nazwał on tę roślinę na cześć swojego przyjaciela – Johna Macadama. Do dzisiaj Australia jest największym producentem orzechów makadamia. Pozyskuje się tam około 100 tysięcy ton tych orzechów rocznie.

Orzechy makadamia gdzie rosna

Orzechy makadamia – właściwości

Orzechy makadamia są niewątpliwie bardzo pożywne i sycące. W 100 gramach orzechów znajduje się ponad 700 kalorii! Jednak każda zawarta w nich kaloria jest bardzo odżywcza oraz zdrowa dla naszego organizmu. Orzechy makadamia dostarczą Ci przede wszystkim nienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają mnóstwo cennych właściwości. Mowa przede wszystkim o pozytywnym wpływie na funkcjonowanie układu krwionośnego, a także obniżaniu poziomu złego cholesterolu i poprawie profilu lipidowego. Orzechy makadamia są także źródłem magnezu, miedzi, manganu, fosforu i witaminy E. Twojemu organizmowi dostarczą również witamin z grupy B, w tym: niacyny, pirydoksyny (witamina B6), tiaminy oraz ryboflawiny. Nie można zapomnieć o antyoksydacyjnym działaniu orzechów makadamia. Skutecznie chronią przed utlenianiem się komórek, opóźniają procesy starzenia i ograniczają wytwarzanie wolnych rodników, a także obniżają poziom stresu w organizmie.

Orzechy makadamia – skład

Ze względu na swój skład orzechy makadamia będą idealnym składnikiem diety ketogenicznej. Są to bowiem jedne z najtłustszych orzechów, zawierających przede wszystkim jednonienasycone kwasy tłuszczowe. W 100 gramach orzechów znajduje się aż 76g tłuszczu. Warto także wspomnieć, że orzechy makadamia mają bardzo niską zawartość węglowodanów, co oznacza, że będą znakomitym dodatkiem każdej diety niskowęglowodanowej. Ich bogaty w witaminy i minerały skład doceniają także diabetycy, jak również osoby na diecie bezglutenowej – szczególnie te zmagające się z celiakią.

Orzechy makadamia – kalorie

Orzechy makadamia to jedne z najbardziej kalorycznych orzechów – w 100 gramach zawierają aż 718 kalorii. Co więcej, składają się w znacznej większości z tłuszczów – nawet w ponad 75%. Są to głównie nienasycone kwasy tłuszczowe, które działają z korzyścią dla organizmu. Pod tym względem są podobne do orzechów pekan, które są również bardzo kaloryczne i zawierają solidną dawkę tłuszczy nienasyconych.

Jeśli zaś weźmiemy jeden orzech makadamia, przekonamy się, że waży on zaledwie 3 gramy, co oznacza, że dostarcza organizmowi niecałe 22 kcal. A więc można śmiało zjadać kilka takich orzechów dziennie. Jest to nawet wskazane, ponieważ mają mnóstwo wartości odżywczych i znakomicie wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Jeśli chodzi o wartości odżywcze w 100 gramach orzechów makadamia, to wygląda to następująco:

  • Wartość energetyczna 718 kcal
  • Tłuszcz – 76 g, w tym kwasy tłuszczowe nasycone – 12 g
  • Węglowodany – 14 g, w tym cukry – 4,6 g
  • Błonnik – 8,6 g
  • Białko – 8 g
  • Sól – 0,005 g

Orzechy makadamia – wartości odżywcze

Powyżej wspominaliśmy o nienasyconych tłuszczach zawartych w orzechach makadamia, które stanowią grupę zdrowych tłuszczy regulujących poziom cholesterolu. Jak informują naukowcy, obniżają zarówno poziom cholesterolu całkowitego, jak i tego „złego” cholesterolu. Nie można jednak nie wspomnieć, że mają one znacznie więcej wartości. Bardzo korzystnie wpływają również na układ krążenia, zabezpieczając serce przed chorobą niedokrwienną, a nawet zawałem. Co więcej, nienasycone tłuszcze, które zawarte są w orzechach makadamia zapewniają także prawidłową pracę mózgu.

Dlaczego jeszcze warto systematycznie sięgać po orzechy makadamia? Jak pokazały wieloletnie badania, mogą one obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, miażdżycę, raka jelita grubego czy choroby serca, a także wiele innych poważnych chorób. Orzechy makadamia są więc receptą na długowieczność i zdrowe życie.

Mamy także ważną informację dla osób cierpiących na cukrzycę, insulinooporność czy hiperinsulinizm. Orzechy makadamia pozwalają utrzymać pod kontrolą poziom glukozy i jednocześnie nie powodują wzrostu wagi. Oczywiście ważne jest utrzymanie odpowiedniej diety – samo jedzenie orzechów nie zapewni bowiem żadnych efektów. Jednak w połączeniu z prawidłowymi nawykami żywieniowymi może przynieść świetne rezultaty. Orzechy makadamia bez dodatku soli – na surowo, pieczone lub w formie masła orzechowego to dobry wybór dla wszystkich, którzy muszą regulować poziom glukozy.