Masło orzechowe – kalorie, właściwości i wartości odżywcze

Coraz więcej osób decyduje się zastąpić tłuszcz zwierzęcy tłuszczem roślinnym. Jednym z najzdrowszych jest olej z orzechów, którego czystą postać zawiera pasta orzechowa. Jest bardzo cennym produktem spożywczym w kuchni, lecz jak to jest z tą kalorycznością? Poznaj kcal, właściwości oraz wartości odżywcze zawarte w pastach z różnych typów orzechów.

Masło orzechowe kcal, właściwości i wartości odżywcze

Prozdrowotne właściwości naturalnego masła orzechowego nie podlegają dyskusji. Z tego powodu to jeden z ulubionych przysmaków osób kochających tak zwane diety fit oraz sportowców. Wszystko dzięki dużej zawartości białka oraz dobrego tłuszczu, który ceni się m.in. w diecie ketogenicznej. Poznajcie najważniejsze dane na temat pasty z orzechów (kcal, właściwości, wartości odżywcze) i dopasujcie dawkę do swojej zdrowej diety.

Masło orzechowe – ile ma kalorii?

Czy masło orzechowe jest kaloryczne? Zdecydowanie tak, jednak odpowiednia podaż pasty z orzechów nie spowoduje, że przytyjecie. Wystarczy odpowiednio ją racjonować w codziennej diecie i dbać o to, aby podawane kalorie nie przekraczały zalecanej dawki. Koniecznie należy także spożywać tylko masło orzechowe zdrowe. Jakie to jest? Takie, którego skład pozbawiony jest ulepszaczy i dodatków. Najlepsza będzie pasta orzechowa 100% niesolona, przygotowana z prażonych orzechów. Taka forma jest zalecana przez dietetyków i trenerów osobom dbającym o linię lub budującym tkankę mięśniową.

Ile kalorii ma łyżeczka masła orzechowego?

Masło orzechowe amerykańskie

Weźmy za przykład masło orzechowe crunchy, które w 100g ma 581 kcal. Jedna pełna łyżeczka masła orzechowego waży ok. 10g, więc ma odpowiednio ok. 58,1 kalorii. To ok. 2% dziennego zapotrzebowania kalorycznego osoby dorosłej. Odrobinę mniej kalorii ma łyżeczka masła orzechowego z pieczonych migdałów – 572 kcal na 100g (ok. 57 kalorii na łyżeczkę). Z kolei kaloryczne jest masło z orzechów laskowych. W 100g ma ok. 700 kalorii, zatem łyżeczka takiej pasty zawiera 70 kcal.

Masło orzechowe – właściwości

Różnego typu pasty z orzechów warto włączyć do zdrowej diety. W zależności od orzechów, z których je wyprodukowano, dostarczają cenne składniki odżywcze dla naszego organizmu i to w naturalnej postaci. Najpopularniejsze masło arachidowe jest doskonałym źródłem białka roślinnego, którego ma aż 26g na 100g produktu. Ponadto jest bogate w błonnik, magnez, potas oraz witaminę E, zwaną witaminą młodości. Witamina E jest cennym przeciwutleniaczem (antyoksydantem), który chroni organizm przed rozwojem różnego rodzaju chorób. Dzięki neutralizowaniu wolnych rodników pomaga utrzymać w ryzach poziom cholesterolu i przeciwdziała chorobom układu krwionośnego. Sam błonnik znakomicie usprawnia perystaltykę jelit oraz obniża poziom cukru we krwi.

Cennym źródłem wartościowych składników jest także pasta pistacjowa. Orzechy pistacji mają dużą zawartość witamin z grupy B, które chronią nasz układ nerwowy i przyspieszają przemianę materii. Zawarta w tej grupie witamina B9 to inaczej kwas foliowy, który poleca się kobietom w ciąży lub planującym dziecko. Spożywając masło pistacjowe dostarczamy także luteinę, żelazo, magnez, cynk, fosfor i mangan. W tym gronie szczególnie cenna jest luteina, która wspiera funkcjonowanie narządu wzroku.

Jeśli lubisz się zdrowo odżywiać i wspierać funkcje organizmu przy pomocy naturalnych źródeł witamin i minerałów, zwróć uwagę na masło migdałowe. Pasta z orzechów migdałowca 100% zawiera bowiem witaminy z grupy B (szczególnie B2), błonnik, tokoferole, makroelementy (fosfor i magnez) i mikroelementy (m.in. chrom). Migdały są także cennym źródłem przeciwutleniaczy oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, co wpływa na lepszą kondycję skóry.

Masło orzechowe – wartości odżywcze

Naturalna pasta orzechowa będzie świetnym dodatkiem w kuchni. Łyżeczka masła orzechowego to urozmaicenie podczas przygotowania śniadania, obiadu oraz oczywiście deserów. Najwięksi smakosze wybierają przeważnie masło solone jako dodatek do naleśników, tostów, ciastek czy sałatek. Z kolei zmielone orzechy laskowe w połączeniu z kakao dają zdrową domową Nutellę.

Pasty z orzechów znakomicie odnajdują się też w diecie bezmięsnej dzięki dużej zawartości zdrowego białka roślinnego. Wersję bez soli chętnie wybierają profesjonalni sportowcy, osoby uprawiające sport amatorsko, jak i wielbiciele diety ketogenicznej. Szczególnie, że zawiera aminokwas argininę, który poprawia pracę serca i mięśni podczas treningu.

Dużo pisze się o maśle jako cennym źródle białka i tak jest w istocie. Pasta z orzechów arachidowych, w 100g zawiera 26g białka (łyżeczka masła orzechowego – 2,6 g), 46g tłuszczy (w tym nasyconych), 12g węglowodanów i 8,5g błonnika. Coraz bardziej popularne masło pistacjowe ma aż 10,5g błonnika na 100g produktu. Do tego 20,6g białka, 45,3g tłuszczy oraz 27,1g węglowodanów. Najwięcej tłuszczu ma za to pasta z orzechów laskowych – 65,3 g na 100g. Z kolei masło z nerkowców z dodatkiem kokosa to 19,8g białka, 21,1 g węglowodanów, 50,5 g tłuszczu i 4,6g błonnika. Ma także nieco więcej kalorii niż klasyczna pasta z fistaszków – 614 kcal na 100g.

Masło orzechowe – indeks glikemiczny

Czy masło orzechowe ma wysoki indeks glikemiczny? To pytanie często zadają sobie sportowcy i osoby preferujący zdrowe i dietetyczne odżywianie. Indeks glikemiczny (IG) to procentowy wzrost stężenia glukozy we krwi w ciągu 2 godzin od spożyciu danego produktu. Oblicza się go najczęściej przy założeniu, że dana porcja zawierała ok. 50 gramów przyswajalnych węglowodanów.

Masło orzechowe – indeks glikemiczny

Z punktu widzenia naszego zdrowia i figury najlepsze są produkty o IG nie wyższym niż 60. Żywność, której IG przekracza tę wartość, powoduje szybki wzrost poziomu cukru we krwi, a potem jego gwałtowny spadek. Efektem jest szybko pojawiające się uczucie głodu, które zachęca nas do podjadania. Dlatego osobom dbającym o sylwetkę zaleca się spożywanie jak największej ilości produktów o niskim indeksie glikemicznym.

W przypadku past z orzechów możemy mówić o niskim lub średnim IG. Najzdrowsze są pasty przygotowane w 100% z orzechów, niesolone i pozbawione cukru. Na przykład naturalny krem z orzechów laskowych i z migdałów ma IG 25, a z pistacji i orzechów nerkowca tylko 15. Natomiast masło z arachidów to już 40, jednak jest to poziom, któremu wciąż daleko do granicy IG 60.

Widać więc, że różnego rodzaju pasty z orzechów są dobrym składnikiem dań dla osób wystrzegających się cukru. Ponadto masło z orzechów warto dodawać do potraw, kiedy chcemy obniżyć wartość glikemiczną całej potrawy. Dodatkowo, pomimo iż ma dużo kcal, pozytywnie wpływa na uczucie sytości i reguluje apetyt. Nie tylko bowiem zawiera zdrowy naturalny tłuszcz roślinny, ale także ogromną porcję białka, które w połączeniu z regularnym uprawianiem sportu podkręca metabolizm. Dobrze jest zawrzeć je w posiłku przed treningiem lub skorzystać z przepisów z masłem orzechowym.

Podsumowanie

Paty orzechowe są popularnym uzupełnieniem diety sportowców i osób preferujących zdrowe odżywianie. Z tego powodu coraz więcej wiemy na temat właściwości, kcal i składników odżywczych zawartych w masłach z arachidów, pistacji czy migdałów. Pomimo swojej kaloryczności, naturalny krem z orzechów to cenne źródło wartości odżywczych. Bogactwo witamin, przeciwutleniaczy i białka sprawia, że spożywanie pasty z orzechów posiada właściwości prozdrowotne. Jest z jednym z podstawowych dodatków do dań w diecie ketogenicznej, wegańskiej, wegetariańskiej i diecie wysokobiałkowej dla sportowców. Dodatkowo, ponieważ masło orzechowe ma niski indeks glikemiczny, zalecane jest osobom, które chcą lub muszą kontrolować poziom cukru we krwi.