Masło orzechowe – kalorie, właściwości i wartości odżywcze

Coraz więcej osób decyduje się zastąpić tłuszcz zwierzęcy tłuszczem roślinnym. Jednym z najzdrowszych jest olej z orzechów, którego czystą postać zawiera pasta orzechowa. Jest bardzo cennym produktem spożywczym w kuchni, lecz jak to jest z tą kalorycznością? Poznaj kcal, właściwości oraz wartości odżywcze zawarte w pastach z różnych typów orzechów.

Masło orzechowe kcal, właściwości i wartości odżywcze

Prozdrowotne właściwości naturalnego masła orzechowego nie podlegają dyskusji. Z tego powodu to jeden z ulubionych przysmaków osób kochających tak zwane diety fit oraz sportowców. Wszystko dzięki dużej zawartości białka oraz dobrego tłuszczu, który ceni się m.in. w diecie ketogenicznej. Naturalne kremy orzechowe zyskały także popularność wśród wegetarian i wegan, które szukają zdrowych zamienników mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego. Ich różnorodność i cenny skład sprawiają także, że pasty z orzechów stały się popularnym dodatkiem do wielu dań przyrządzanych zarówno w restauracjach, jak i w naszych kuchniach. Poznajcie najważniejsze dane na temat pasty z orzechów (kcal, właściwości, wartości odżywcze) i dopasujcie dawkę do swojej zdrowej diety.

Masło orzechowe – ile ma kalorii?

Czy masło orzechowe jest kaloryczne? Zdecydowanie tak, jednak odpowiednia podaż pasty z orzechów nie spowoduje, że przytyjecie. Wystarczy się za mocno nie objadać, ale odpowiednio ją racjonować w codziennej diecie i dbać o to, aby podawane kalorie nie przekraczały zalecanej dawki. Zaleca się, aby dziennie spożycie pasty z orzechów nie przekroczyło dwóch łyżeczek do herbaty. Jest to ok. 20g masła i ok. 100 kcal. Daje to w przybliżeniu 4% dziennego zapotrzebowania na kcal w organizmie zdrowego dorosłego człowieka. Jeśli znajdujemy się na diecie redukcyjnej, spożywajmy się 2 łyżeczki masła orzechowego np. co drugi dzień, dzięki czemu nie przytyjemy i zachowamy smukłą sylwetkę.

Koniecznie należy także spożywać tylko masło orzechowe zdrowe. Jakie to jest? Takie, którego skład pozbawiony jest ulepszaczy i dodatków. Kupując masło orzechowe często bierzemy pierwszy z brzegu słoik nie zwracając uwagi na skład produktu. A to jest sprawa kluczowa. Najlepsza będzie pasta orzechowa 100%, czyli zawierająca wyłącznie orzechy. Do tego powinna być niesolona i przygotowana z prażonych orzechów, ponieważ prażenie wydobywa smak i aromat, dzięki czemu pasta nie jest mdła. Taka forma jest najzdrowsza i najpyszniejsza. Ponadto masło orzechowe 100% orzechów zalecają dietetycy i trenerzy osobiści dbającym o linię lub budującym tkankę mięśniową.

Ile kalorii ma łyżeczka masła orzechowego?

Masło orzechowe amerykańskie

Ilość kcal w łyżeczce pasty orzechowej zależy od rodzaju orzechów, z których jest zrobiona. Weźmy za przykład masło orzechowe crunchy przyrządzone z arachidów. W 100g ma ono 581 kcal. Jedna pełna łyżeczka masła orzechowego waży ok. 10g, więc ma odpowiednio ok. 58,1 kalorii. To ok. 2% dziennego zapotrzebowania kalorycznego osoby dorosłej. Odrobinę mniej kalorii ma łyżeczka masła orzechowego z pieczonych migdałów – 572 kcal na 100g (ok. 57 kalorii na łyżeczkę), a także masło z pieczonych pistacji 100% – 560 kcal/100 g, czyli 56 kcal w łyżeczce. W tej grupie najbardziej kaloryczne jest masło z orzechów laskowych. W 100g ma ok. 700 kalorii, zatem łyżeczka takiej pasty zawiera 70 kcal.

Masło orzechowe – właściwości

Pasta z orzeszków ziemnych

Masło z orzeszków ziemnych

Różnego typu pasty z orzechów warto włączyć do zdrowej diety. W zależności od orzechów, z których je wyprodukowano, dostarczają cenne składniki odżywcze dla naszego organizmu i to w naturalnej postaci. Najpopularniejsze masło arachidowe jest doskonałym źródłem białka roślinnego, którego ma aż 26g na 100g produktu. Ponadto jest bogate w błonnik, magnez, potas oraz witaminę E, zwaną witaminą młodości. Witamina E jest cennym przeciwutleniaczem (antyoksydantem), który chroni organizm przed rozwojem różnego rodzaju chorób. Ponadto, dzięki neutralizowaniu wolnych rodników, pomaga utrzymać w ryzach poziom cholesterolu i przeciwdziała chorobom układu krwionośnego. Sam błonnik znakomicie usprawnia perystaltykę jelit oraz obniża poziom cukru we krwi. Istotny jest też magnez. Wielu Polakom doskwiera niedobór magnezu, co objawia się przede wszystkim częstymi skurczami mięśni. Niedobór magnezu sprawia też, że czujemy się często zmęczeni, senni i trudniej nam się skoncentrować. Dlatego tak ważne jest, aby suplementować magnez najlepiej z pomocą naturalnego pożywienia. A jedna łyżka pasty orzechowej pokrywa aż 12% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.

Pasta z pisatacji

Pistacje do masła orzechowego

Cennym źródłem wartościowych składników jest także pasta pistacjowaOrzechy pistacji mają dużą zawartość witamin z grupy B (B1, B2, B3, B6, B9), które chronią nasz układ nerwowy i przyspieszają przemianę materii. Zawarta w tej grupie witamina B9 to inaczej kwas foliowy, który poleca się kobietom w ciąży lub planującym dziecko. Spożywając masło pistacjowe dostarczamy także luteinę, żelazo, magnez, cynk, fosfor i mangan. W tym gronie szczególnie cenna jest luteina, która wspiera funkcjonowanie narządu wzroku oraz magnez. Oczywiście pasta z pistacji to także cenne źródło białka (20g/100g), dlatego poleca się je również sportowcom i osobom aktywnie uprawniającym sport.

Pasta z migdałów

Migdały do masła migdałowego

Jeśli lubisz się zdrowo odżywiać i wspierać funkcje organizmu przy pomocy naturalnych źródeł witamin i minerałów, zwróć uwagę na masło migdałowePasta z orzechów migdałowca 100% zawiera bowiem witaminy z grupy B (szczególnie B2), błonnik, tokoferole, makroelementy (fosfor i magnez) i mikroelementy (m.in. chrom). Migdały są także cennym źródłem przeciwutleniaczy oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, co wpływa na lepszą kondycję skóry. W 100g produktu znajduje się aż 21g białka, dlatego jest to propozycja dla osób znajdujących się na diecie białkowej, a także dla wegetarian i wegan, którzy szukają alternatywy dla tłuszczu zwierzęcego.

Masło orzechowe – wartości odżywcze

Naturalna pasta orzechowa będzie świetnym dodatkiem w kuchni. Łyżeczka masła orzechowego to urozmaicenie podczas przygotowania śniadania, obiadu oraz oczywiście deserów. Najwięksi smakosze wybierają przeważnie masło solone jako dodatek do naleśników, tostów, ciastek czy sałatek. Z kolei zmielone orzechy laskowe w połączeniu z kakao dają zdrową domową Nutellę.

Pasty z orzechów znakomicie odnajdują się też w diecie bezmięsnej dzięki dużej zawartości zdrowego białka roślinnego. Wersję bez soli chętnie wybierają profesjonalni sportowcy, osoby uprawiające sport amatorsko, jak i wielbiciele diety ketogenicznej. Szczególnie, że zawiera aminokwas argininę, który poprawia pracę serca i mięśni podczas treningu.

Dużo pisze się o maśle jako cennym źródle białka i tak jest w istocie. Pasta z orzechów arachidowych, w 100g zawiera 26g białka (łyżeczka masła orzechowego – 2,6 g), 46g tłuszczy (w tym nasyconych), 12g węglowodanów i 8,5g błonnika. Coraz bardziej popularne masło pistacjowe ma aż 10,5g błonnika na 100g produktu. Do tego 20,6g białka, 45,3g tłuszczy oraz 27,1g węglowodanów. Najwięcej tłuszczu ma za to pasta z orzechów laskowych – 65,3 g na 100g. Z kolei masło z nerkowców z dodatkiem kokosa to 19,8g białka, 21,1 g węglowodanów, 50,5 g tłuszczu i 4,6g błonnika. Ma także nieco więcej kalorii niż klasyczna pasta z fistaszków – 614 kcal na 100g.

Masło orzechowe – indeks glikemiczny

Czy masło orzechowe ma wysoki indeks glikemiczny? To pytanie często zadają sobie sportowcy i osoby preferujący zdrowe i dietetyczne odżywianie. Indeks glikemiczny (IG) to procentowy wzrost stężenia glukozy we krwi w ciągu 2 godzin od spożyciu danego produktu. Oblicza się go najczęściej przy założeniu, że dana porcja zawierała ok. 50 gramów przyswajalnych węglowodanów.

Masło orzechowe – indeks glikemiczny

Z punktu widzenia naszego zdrowia i figury najlepsze są produkty o IG nie wyższym niż 60. Żywność, której IG przekracza tę wartość, powoduje szybki wzrost poziomu cukru we krwi, a potem jego gwałtowny spadek. Efektem jest szybko pojawiające się uczucie głodu, które zachęca nas do podjadania. Dlatego osobom dbającym o sylwetkę zaleca się spożywanie jak największej ilości produktów o niskim indeksie glikemicznym.

Orzechy i indeks glikemiczny

W przypadku past z orzechów możemy mówić o niskim lub średnim IG. Najzdrowsze są pasty przygotowane w 100% z orzechów, niesolone i pozbawione cukru. Na przykład naturalny krem z orzechów laskowych i z migdałów ma IG 25, a z pistacji i orzechów nerkowca tylko 15. Natomiast masło z arachidów to już 40, jednak jest to poziom, któremu wciąż daleko do granicy IG 60.

Widać więc, że różnego rodzaju pasty z orzechów są dobrym składnikiem dań dla osób wystrzegających się cukru. Ponadto masło z orzechów warto dodawać do potraw, kiedy chcemy obniżyć wartość glikemiczną całej potrawy. Dodatkowo, pomimo iż ma dużo kcal, pozytywnie wpływa na uczucie sytości i reguluje apetyt. Nie tylko bowiem zawiera zdrowy naturalny tłuszcz roślinny, ale także ogromną porcję białka, które w połączeniu z regularnym uprawianiem sportu podkręca metabolizm. Dobrze jest zawrzeć je w posiłku przed treningiem lub skorzystać z przepisów z masłem orzechowym.

Orzechy i kulinarne inspiracje

Jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego warto mieć w swojej spiżarni zapas masła orzechowego. Jest to pyszna przyprawa, dzięki której możemy wzbogacić smak i wygląd wielu dań. Masło orzechowe świetnie nadaje się jako dodatek do dań śniadaniowych typu naleśniki czy gofry. Jest także dobrym urozmaiceniem codziennej „nudnej” owsianki. Z kolei sos przyrządzony z pasty orzechowej podkreśli smak wielu dań mięsnych, znakomicie komponuje się też z makaronami. Warto dodać, że dobrej jakości pasta z orzechów 100% to świetna baza dla wielu deserów, w tym uwielbianych przez większość lodów czy wypieków. Stawiając na naturalne składniki o sprawdzonym i, co bardzo ważne, jak najkrótszym składzie możemy w pełni kontrolować z czego przyrządzone jest jedzenie, które spożywamy.

Podsumowanie

Pomimo swojej kaloryczności, naturalny krem z orzechów to cenne źródło wartości odżywczych oraz wspomagacz przemiany materii (masło orzechowe daje długotrwałe uczucie sytości). Bogactwo witamin, przeciwutleniaczy i białka sprawia, że spożywanie pasty z orzechów posiada właściwości prozdrowotne. To także jeden z podstawowych dodatków do dań w diecie ketogenicznej, wegańskiej, wegetariańskiej i diecie wysokobiałkowej dla sportowców. Dodatkowo, ponieważ masło orzechowe ma niski indeks glikemiczny, długo uwalnia cukier do krwi utrzymując uczucie sytości. Z tego powodu pasty z orzechów zalecane są osobom, które chcą lub muszą kontrolować poziom cukru we krwi. Pasty orzechowe są popularnym uzupełnieniem diety sportowców i osób preferujących zdrowe odżywianie. Z tego powodu coraz więcej wiemy na temat właściwości, kcal i składników odżywczych zawartych w masłach z arachidów, pistacji czy migdałów.